SHORT STORIES PÅ SVENSKA
med ett stort tack för min svensklärare Mats Eriksson för uppmuntran och korrigering
med ett stort tack för min svensklärare Mats Eriksson för uppmuntran och korrigering
FLYTTNINGSDILEMMAN
När man flyttar till ett annat
land har man inte bara många metafysiska dilemman, utan också massor med av
praktiska frågor. Vad ska man ta med sig och – vilket som är ännu viktigare –
vilka saker kan man lämna utan att saknar dem varje dag… För fyra månader sedan
måste jag packa 40 år av mitt liv i en liten Skoda – och det var en riktigt
svår utmaning.
Först tyckte jag att praktiska
grejer - som en bra stekpanna – är de allra viktigaste. Men när jag började
packa förstod jag att en keramisk stekpanna kan man köpa också i Sverige och
att det är sentimentala - inte praktiska – saker som man verkligen behöver ha.
Fotografier, presenter, souvenirer från resor - det kan man inte ersätta eller
köpa igen. De är personliga historier i sig själv – och varje gång när man
tittar på dem, minns man sköna ögonblick och människor: vänner, familj.
Jag lämnade många dyra
stekpannor i Warszawa. Istället för dem tog jag en Buddhafigur från Thailand,
en mask från Kambodja, en glasuggla som min pappa gav mig efter jag blivit
magister. Och böcker... Vi lever ju i Kindle-tiden och det är
möjligt att ha två tusen virtuella böcker i en apparat som väger 300 gram, men naturligtvis
är det fortfarande bara böcker av papper – s.k. paperbacks - som kan stå i
bokskåpet, som man kan bläddra i, som man kan lukta på, som kan innehålla
engagemang.
Det är inte lätt att välja ut 30
böcker av flera hundra som man har. Men jag hade en klar strategi - jag tittade
på alla bokomslag och tänkte på vilka bilder som kom i mitt huvud. När jag
tittade på ”Varats olidliga lätthet”, erinrade jag mig en varm sommar i Venedig
och mig själv i parken med Kunderas bok i handen. När jag tittade på ”Vaggan”
tänkte jag strax, hur jag missade min tunnelbanestation eftersom Vonneguts bok
var så spännande. Och så vidare - ett efter ett tog jag alla mina minnen till
Uppsala. Nu står de alla i mitt vardagsrum och hjälper mig att känna mig lite
mera hemma här.
TILLBAKA FRÅN RESOR
I mitt liv har jag besökt över
40 länder på 4 kontinenter. Jag har rest där på olika sätt – några av mina
resor var organiserade av en resebyrå men de flesta organiserade jag själv för
att se alla sevärdheter precis i mitt eget tempo, ha tid för att ta foton och
uppleva lite mera än bara turistattraktioner.
Jag vet inte om resor bara är en
positiv upplevelse. Naturligtvis finns det många goda sidor av exotiska turer.
Ögonblicken när man äter en
tallrik räkor för 20 kronor, pratar med händerna med en bonde i Himalaya, promenerar i bikini på stranden under julen, är
fantastiska minnen. Men från resor tar man hem inte bara känslor utan också
reflektioner - och de är ofta en verklig belastning.
Om man inte flyger någonstans,
är allt klart och normalt – att vi arbetar 8 timmar, att man inte kör när det
är rött ljus, att vi får presenter till julen. Men om man åker till länder som
ligger långt bort, får man plötsligt en ”aha”-upplevelse att ingenting –
verkligen ingenting – är självklart, normalt eller ”ges av Gud”. Allt som vi
har omkring oss är VÅRT beslut. Och man börjar tänka att många av dessa beslut
inte var de bästa som man kunde ta… Varför arbetar vi fem dagar i veckan?
Varför har vi inte närmare relation med släktingar? Varför dricker vi kaffe
varje morgon?
Ofta var jag så förvirrad efter
resor att jag inte kunde koncentrera mig på jobbet. Ibland verkade jobbet och
alla uppgifter helt meningslöst. I ett av dessa ögonblick upptäckte jag att det
finns bättre kategori för alla mina resor än denna typiska indelning - t ex
resor till europeiska länder / till andra kontinenter, organiserad /
självplanerad, lyxig / med ryggsäck. Det fanns nämligen semestrar, efter vilka
jag promenerade i Warszawa och tänkte hur grå, smutsig och tråkig min stad är.
Och det fanns semestrar efter vilka jag körde snabbt hemma från flygplatsen för
att omfamna min soffa och lukta på polskt bröd. Och gick till kontoret med ett
leende på mitt ansikte. Efter dessa andra resor tyckte jag att vi organiserade
världen här omkring oss inte så dåligt.
GÅ VILSE I 2000-TALET
”Gå vilse”-filosofi har något
romantisk i sig. Man kan känna sig som Selma Lagerlöf när hon reste många
månader till Jerusalem eller som Goethe som reste omkring Europa. Man tänker
att det kommer att vara så skönt att lämna kartan, glömma tiden och bara gå
framåt sig utan att planera rutten. Precis så tyckte jag och därför beslutade
jag att gå vilse - för att vara en riktig äventyrare, inte bara en turist. Jag
tänkte att det skulle vara en fantastisk upplevelse, full av romantik…
Budapest, 2002. Mitt hotell
ligger i centrum av Pest. Det är höst, en varm kväll. Det skulle vara trevligt
att promenera lite, kanske se Donau i kvällsljus eller dricka en söt tokaj i
restaurangen i Pest. Jag tar en karta men tittar inte på den – väljer bara
gator som ser mysiga ut. Går till vänster, till höger, dricker lite Samorodny
här, lite Aszu där – ungerska viner smakar verkligen fantastiskt. Men det är
tid att gå tillbaka till hotellet. Jag tittar på en skylt med ett gatunamn
eftersom jag måste veta hur den här gatan heter för att hitta den på kartan.
Namnet ser för mig ungefär så ut ”Gszgyneuhmnyg”. Jag är så trött att jag inte
kan hålla detta namn i mitt huvud och min karta har ingen gatunamnindex… Jag
har ingen aning var jag är. Det är mörkt, någon vet var mitt hotell ligger. Det
finns ingen sol för att hjälpa mig med riktning, stjärnor ser man inte idag.
Efter 2 timmar hittar jag mitt hotell och beslutar att lära mig ungerska.
Kairo, 2012. Efter 10 år har jag
glömt att jag faktisk inte tycker om att gå vilse. Jag är ensam i Kairo, har sett
alla bekanta museer, har varit i det koptiska området och beslutar nu att gå i
museet av Oum Kalthoum. Inte en stor turistattraktion, lite bort från medina…
Men hur svårt kan det vara att bara gå till Rhoda-ön, det måste ju finnas en
bro någonstans. Det var faktiskt så och jag fann en bro och Oum
Kalthoum-museet. Men jag kommer inte ihåg vad som var där, eftersom jag såg så
många saker på vägen där… T.ex. bergen av skräp, två döda katter och ett barn
som levde i ett bilvrak. Och jag blev nästan påkörd av en bil. Det vore säkert
bättre att bara se turistattraktioner av Kairo och inte det verkliga ansiktet
hos denna stad.
Bangkok, 2014. Jag är säker att
jag är en turist, inte en äventyrare. Och jag vill absolut INTE gå vilse i
7-millioner-stan. Jag tar en taxi och säger ett namn på en restaurang som jag
känner till - jag har varit i Thailand flera gånger och har en
favoritrestaurang i China Town som jag vill åka till. ”Är du hungrig?” frågar
en taxichaufför – och tar mig strax till sin kusins restaurang över tio
kilometer från mitt önskemål. Från där kan man åka tillbaka till hotellet med
bussen (de har bara beskrivning på thailändska) eller med taxi. Och
naturligtvis vill jag inte ta en taxi igen…
Nu är jag säker: med ”gå vilse”
är det precis som med kontakt med naturen - i den verkliga världen kan man inte
koncentrera sig på utsikten eftersom man kan bara tänker på myggor som biter en
överallt. Nu accepterar jag att jag inte är en äventyrare, att jag inte vill
upptäcka mera som turistattraktioner och att många saker ser bättre ut i
fotoalbum än i verkligheten.
EN MYCKET SPECIELL GÄST
Vi har nu hemma hos oss en
mycket speciell gäst. Hon är speciell inte bara i vanlig betydelse (viktig och
varmt inbjuden) men också i helt ovanlig betydelse: hon är nämligen en hund.
Hundar har ett helt annat liv än
vi, människor. Å ena sidan är deras vardag lite tråkig: frukost (inte särskilt
fin meny), promenad, sova, lite längre promenad, tevekväll med ägaren (fotboll
igen), kort promenad, middag (inte mycket finare än frukost), sova (på soffan
om ägaren inte tittar). Men å andra sidan är hundars existens bättre än
människors liv: de måste nämligen inte arbeta och får mat gratis. Kurt Vonnegut
hade en teori att hundars livsstil är deras val. Att de är mycket smartare än vi,
människor, och bara tillåter oss att tänka att vi äger dem, detta för att få
gratis mat och inte behöva arbeta. Vonnegut formulerade även en teori att
fysikern Thomas Edison konstruerade en speciell intelligensmätare och upptäckte
att hundar är klokare än människor, men hans hund Sparky lovade honom att
hjälpa till att uppfinna en glödlampa om han inte sade till någon vad han
visste om hundars intelligens. Kanske är det bara en konspirationsteori men när
jag tittar på min gäst just nu (jag sitter med dator och kämpar med ord och
Mysan ligger på golvet och njuter solen) är jag inte så säker.
Men vad som är säkert är att
djur inte har samma liv och likaså samma betydelse i olika kulturer. I Nepal
går heliga kor på gatan medan förarna väntar i sina bilar, men ingen är villig
att mata en hemlös katt – maten är ju dyr. I Egypten dödar man hundra får varje
år till festen som kallas bayram – just så, med kniv, på gatan i staden. Jag
ska aldrig glömma hur Kairo luktade på natten efter bayram – både sött och syrligt.
I Thailand såg jag en död katt i en hatt och med cigarr som låg
framför en restaurang som reklam - det är ju inte lätt att uppfinna ett
reklamkoncept som andra restauranger inte redan har. Jag tittar igen på min
gäst – och tänker att hon förmodligen inte vill vara en del av riter även om
det skulle betyda att hon bli helig.
I Polen älskar man att ha
husdjur. Man köper husky till en liten tvåa i stadscentrum. Det är inte problem
med plats – hunden har ju hela lägenheten mest för sig själv, cirka 10 timmar
om dagen. I Sverige känner jag till företag vars chef tillåter att man tar med
ens hund till jobbet. Det är ju omänskligt att döma hundar till ensamexistens
hemma. Polen är inte ett bra land för hundar med svaga blåsor och Sverige är
inte ett bra land för allergiker kan man kanske förstå av detta. Men både här
och där skaffar sig mer och mer människor husdjur. Ofta för att fylla ensamma
hushåll med lite glädje och för att ha sällskap. För oss är djur inte helig,
men ofta blir de förvisso våra bästa vänner.
Om historian med Edison och
Sparky är sann, hör vi möjligtvis en dag från våra husdjur, vilken roll de
verkligen vill ha i vårt liv. Om djur känner till den katolska traditionen, gör
sannolikt de sin språkliga coming out på julafton. Min katt försökte det
faktiskt en gång. Han vågade inte säga vad han tänker om mig (han var rädd att
förlora gratis mat), så på julafton kom han bara till mig och spottade på min
hand. Jag vet inte vad han precis menade med det, men sedan dess vet jag i alla
fall att det finns någonting som jag gör fel. Så kanske är en bäst-vän-position
inte vad husdjur verkligen vill ha? Vad tycker du, Mysan?
BERÖM AV OMEDVETET
Jag har allltid tyckt om spanska
visor. De låter så mysteriöst, poetiskt och vackert. Långa r, runda vokaler.
Jag har förställt mig vad texter av Julio Iglesias, Jeanette eller Buena Vista
Social Club kan betyda. När jag har hört dem har jag haft i mitt huvud
Andalusiens landskap, gator i Barcelona och stränder i Varadero. Det är just så
– om man inte vet vad någonting betyder, försöker man att finna betydelse
själv.
Mitt stora fel var att upptäcka
sidor på nätet där man kan läsa översättningar av spanska visor till engelska.
”Dónde estarás?” har låtit som en djupt existentiell fråga – men i verklighet
betyder det bara ”När kan jag finna dig?”. Strofer som har verkat som
filosofiska traktater visar sig nu som vanliga berättelse om fåglar över havet.
Det var inte en bra idé att utforska betydelsen hos spanska visor – det vore
mycket bättre att behålla illusionen att de handlar om meningen med livet.
Ännu sämre kan det vara att läsa
historier om sina favoritvisor. Alltid när jag har lyssnat på "Annies
Song" av John Denver har jag tyckt att det är en av de vackraste
kärleksvisorna i världen. Och jag har blivit så nyfiken att jag har bestämt mig
att läsa lite om Denvers liv för att förstå bakgrunden för den här texten.
Denver, vars riktiga namn var Henry John Deutschendorf, skrev ”Annies Song” 1974 för sin dåvarande fru, Annie Martell. De båda var år 1974 i Colorado på vintersemester och åkte skidor tillsammans. Att skriva texten tog John Denver precis en kvart – han fick inspiration i en dalbana på toppen av Ajax fjäll. "Låt mig drunkna i ditt skratt, låt mig dö i dina armar". Det låter så poetiskt!
Men senare – som det ofta händer i livet – skiljde sig John och Anna. Sångaren blev så arg efter förhandlingen (bodelningen var inte till fördel för honom) att han försökte strypa sin hustru med sina bara händer. Sedan tog han en motorsåg och sågade dubbelsängen precis mitt itu…
Denver, vars riktiga namn var Henry John Deutschendorf, skrev ”Annies Song” 1974 för sin dåvarande fru, Annie Martell. De båda var år 1974 i Colorado på vintersemester och åkte skidor tillsammans. Att skriva texten tog John Denver precis en kvart – han fick inspiration i en dalbana på toppen av Ajax fjäll. "Låt mig drunkna i ditt skratt, låt mig dö i dina armar". Det låter så poetiskt!
Men senare – som det ofta händer i livet – skiljde sig John och Anna. Sångaren blev så arg efter förhandlingen (bodelningen var inte till fördel för honom) att han försökte strypa sin hustru med sina bara händer. Sedan tog han en motorsåg och sågade dubbelsängen precis mitt itu…
Nu är det alltid så att när jag lyssnar på "Annies Song" hör jag ett diskret ljud av motorsågen i bakgrunden. Min favoritvisa lät mycket bättre före jag läste Denvers biografi.
REALITY SHOWS
Det finns tusende av dem.
Reality shows. Om matlagning, dekorering, sång, uppfostran av barn, hund och
make, resor, kärleksproblem och hushållsekonomi. Varje person kan välja ett
ämne som är intressant för honom eller henne och det är säkert att det finns
minst ett program på teve om detta ämne.
Jag tycker inte om att laga mat
men jag gillar TV-program om kokning och bakning. I varje land som jag var i
eller levde i tittade jag på matlagninsshower: på tyska, arabiska, hindi,
engelska och vad som helst. Att titta på dem hjälpte mig att få insikt i olika
kulturer. Jag fick reda på att i England finns det människor som lagar mat av
produkter som de finner i avfallsbehållare nära storbutiker eller av påkörda
djur som ligger nära vägen. Men man lär sig mycket inte bara om matkultur. Det
var intressant att höra vad människor säger om varandra i brittiska editionen
av ”Come dine with me”: hur en man från en högre socialklass kommenterar att
han inte vill sitta vid samma bord som en tjej som pratar cockneydialekt eller
hur en kvinna från arbetarmiljö kritiserar en fru som har foton av
kungafamiljen i hela huset. Och i versionen av det här programmet gjort i
Sydafrika kunde man analysera hur delat samhället fortfarande är efter så många
år sen apartheidslutade…
Den polska versionen av ”Come
dine with me” – programmet där fyra människor som inte känner varandra äter
middag tillsammans fyra gånger hemma i lägenheterna och husen av var och en av
dem – hade en mycket speciell målgrupp. Sponsorer placerade dyra produkter i
varje episod och inte alla polacker har ju tillräckligt med pengar att köpa en
avancerad tryckkokare. Hela programmet gav alltså en orealistisk bild av Polen
– att alla människor bor i 150 kvadratmeter stora lägenheter, kör mercedes och
serverar sushi till förrätt. Välsituerad publik ville ju inte titta på familjen
Medelkowalski (polska för Medelsvensson) som bor i en tvåa i småstaden.
När jag flyttade till Sverige
började jag titta på den svenska versionen av det här programmet – ”Halv åtta
hos oss”. Det går varje dag på TV 4. Mitt mål var att lära mig hur småprat ser
ut i Sverige: vad pratar man om, vilka ämnen undviker man och vilka fraser som
är bra att veta. Och det här programmet hjälpte faktiskt till med det. Med inte
med att lära sig hur man ska bete som en gäst… ”Dine with me” programmen i alla
länder har nämligen samma manus – man köper en licens och människor måste agera
som det var bestämt av en manusförfattare från USA eller Holland. Det går
alltid till så här (i Polen, i Sverige, i Tyskland, i Storbritannien): gäster
kommer, presenterar sig för varandra, värden gå till köket för att göra i
ordning middagen och gästerna går runt i lägenheten. De går till sovrummet,
lägger sig på sängen och testar den, ta ut behås från lådor och kommenterar
dem, tittar på bilder som hänger vardagsrummet och försöker att gissa värdens
sexuella läggning och sist går de till badrummet och hånar värdens dåliga smak.
Det finns bara en skillnad i den svenska versionen av programmet: alla plockar
fram skor när de kommer till lägenheten. Utan det vore det totalt orealistiskt…
Men ändå: reality shows är bra för att lära sig lite om seder och bruk, men man
måste ta dem med en nypa salt!
SKÖNA FOTON
Click! Jag har nyss gjort en
romantisk bild av Uppsala Domkyrkan omgiven av höstfärgade träd. Kvällsfoton är
lätta att göra - man ser inte burkar i Fyrisån. I Jordanien flög så många
svarta påsar omkring att det var omöjligt att ta bilder utan dem. Så på blåsiga
dagar fotograferade jag träd och flygande påsar från en större distans och
valde titlar som ”Svart kråka över staden” för att ge en illusion av att det
inte är skräp som flyger över Nebo fjäll.
Skönhet, harmoni och symmetri
var en gång i tiden de viktigaste värdena för målare, skulptörer och
fotografer. Man försökte göra världen lite finare än den verkligen är. Nu är
det faktiskt inte mera så. I somras gick jag till ett litet konstgalleri i
Berlin. Men i utställningsrummet fanns tyvärr bara färgburkar och stegar, så
jag trodde att galleriet är stängt och att reparationsarbete pågår. Men det
visade sig att det var utställningen själv som bestod av gamla burkar. Jag kom
att tänka på en tysk vits som låter: ”Är det konst eller kan jag städa upp
det?”.
”Symmetri är ett dumhuvuds
estetik” hör man ofta nuförtiden. Det finns naturligtvis fortfarande
konstriktningar som har ord som ”harmoni” i sina manifest, men det finns mer
och mer konstnärer som inte vill försköna realiteten. Även på Facebook eller
Instagram hittar man mindre och mindre selfies med makeup - istället finns där
mera och mera foton av gråa gator, tråkiga människor, smutsiga områden.
Jag älskar fotografi. Jag älskar
att göra foton – även när det betyder att gå upp ur sängen klockan 4 på
morgonen för att ha bäst belysning eller gå några kilometer med ett tungt
stativ. För mig är bilder minnen av mitt liv. Och jag vill självklart ha sköna
minnen, så jag försöker att ta fina bilder – även när jag vet att det är lite
gammaldags filosofi. Jag har tagit ett foto av Markusplatsen i Venedig utan en
enda person som står där – det är en klar förfalskning av verkligheten,
eftersom att på dagen finns där varje dag flera hundra människor, men för mig
var det viktigt att ha ett minne av denna plats utan nervositet och kaos. Jag
har tagit en bild av pojke som pussar en kamel – eftersom det vill jag komma
ihåg; en bild av en pojke som drog en kamel brutalt i en riktning som kamelen
inte ville gå behöver jag inte ha.
Det är klart att bilder inte
visar verkligheten. De visar bara vad vi väljer att visa. Jag väljer att se
världen lite bättre än den kanske är. Lite mera harmonisk och symmetrisk, lite
mindre grå och smutsig. Efter visiten på Fotografiska i Stockholm är jag säker
på att det inte är en riktning som det flesta fotografer väljer idag. De vill
öppna våra ögon för problemen och peka på orättvisor. Bilden av gråtande barn
hänger mera och mera på väggen i gallerier, bilder av leende människor kan man
mer och mer fina bara i privata fotoalbum. Konsthallen är inte mera
konsttempel, de är en plats för diskussion. Men jag hoppas att det alltid också
ska finnas plats för sköna bilder. Även om det är längre och längre bort från
huvudströmningarna.
HANDSKAKNING PÅ POLSKA
I den polska traditionen skakar man hand när man hälsar någon eller säger adjö till andra samt när man gratulerar, tackar eller säger grattis. Det finns regler för vem som ska inbjuda vem till handskakningen – till exempel när en man och en kvinna träffas, ska det vara alltid kvinnan som initierar en handkontakt, en yngre person ska vänta tills en äldre människa börjar lyfta på handen, chefen går förstås före medarbetaren.
Det finns fortfarande män som
brukar kyssa kvinnor på handen. Det är lite gammaldags, men djupt i hjärter
älskar alla polska kvinnor när någon gör det. En polsk politiker – en äldre,
lite konservativ man – kysste en gång så många kvinnliga ministrar på handen
att han av misstag kysste också sin manliga kollega på handen. Det finns
fortfarande en film på Youtube av det och några fotografier i på nätet som ger
bevis att på flera seder tyvärr är alltför komplicerade för vår hektiska tid.
På mitt arbete i Polen kände jag
mig ofta som en antropolog – i stora grupper, som i gruppen på 20 medarbetare i
open space, utvecklar sig nämligen intressanta ritualer. En av dem utspelade
sig varje morgon - precis när alla kom till kontoret och började hälsa på
varandra. Det var faktiskt inte EN ritual, men mera någonting som en rad av
ritualer som skiljde sig från varandra på grundläggande sätt.
Den första gruppen av mina
kollegor gick in till kontoret och skakade hand med alla som redan satt vid
sina skrivbord. De kallar jag för demokraterna. Den andra gruppen – mera
konservativ – det var män som bara skakade hand med manliga kollegor. Kvinnor
verkade som osynliga för dem. Det verkade som en konstig slalom – och man kunde
tänka att jämställdhet är ett begrepp som inte betyder detsamma för alla. Den
tredje gruppen beundrade jag mest. De kallar jag för experter på etikett. Deras
slalom var ännu mera komplicerade och berodde på en detaljerad analys av kön
och ålder hos alla medarbetare. Med precision gick de mellan skrivborden för
att skaka hand först med äldre kvinnor, senare med yngre kvinnliga kollegor och
på slutet med män.
Efter handskakningen kom den andra ritualen. Alla började småprata om hur läget var. ”Min fru hostar konstigt”, ”min dotter kräktes hela natten”, ”min son mådde inte bra och kunde inte gå på dagis”… (Vi i Polen älskar ju att klaga.) Och senare gick alla, en efter en, snabbt till toaletten för att tvätta händerna. Den här ritualen var helt demokratisk.
HERR DOKTOR
Min farfar var en läkare i en
liten stad i centrala Polen. 1938 började han studera litteratur och språk –
han pratade franska och tyska, kunde läsa latin och grekiska och älskade böcker
så det verkade som ett bra val. Men krigserfarenheter ändrade allt – min farfar
beslutade att hans kallelse är att rädda människors liv.
Kommunismen var inte en perfekt
tid för personer som inte ville tillhöra det kommunistpartiet. Min farfar hade
inte bra chans till karriär, men han ville bara hjälpa människor, så han var
glad att han kunde arbeta i en liten stad, lite bort från allt som hände då i
Polen. I Raciąż var det lugnt. Alla kände varandra – och alla kände förstås min
farfar. Det var som en mardröm för mig, när jag var där på semester: vi kunde
inte prata med min farfar när vi promenerade i staden eftersom alla som vi
träffade sa till honom ”God morgon, herr doktor. Hur mår ni? Och hur mår er
fru?”. Min farfar måste inte bara svara och fråga hur andra mår, han måste
också varje gång lyfta på hatten, det hörde nämligen till god ton. När jag var
fem tog jag en pappersbit, skrev ”God morgon, jag mår bra” på den, klistrade
den på hatten och förklarade för min farfar att nu kan vi slutligen prata med
varandra när vi promenerar eftersom min uppfinning löser hans problem med
småprat med alla patienter som vi träffar. Min farfar tyckte om min idé och
inspirerade mig att utveckla någonting som också tillåter att lyfta automatiskt
på hatten – det går nämligen inte att heja på människor med hatten på huvudet.
När jag var sex bestämde jag att
jag varken ville vara säljare i matbutiken eller Nobelprisvinnare när jag blev
vuxen. Mina föräldrar, båda ingenjörer, förklarade för mig att jag inte fick
bli butiksäljare, jag skulle läsa på tekniska universitetet och senare kunde
jag tänka på mitt Nobelprojekt. Min farfar log bara och sa: ”Joanna är ju
humanist. Jag tycker inte att hon ska bli ingenjör”. Och han hade rätt i det.
När jag var tio år gammal, var
jag på vintersemester hos mina farföräldrar. På kvällen den 2 februari sa min
farfar att vi måste gå till kyrkan – det var en Kyndlesmäss, en stor katolsk
fest, så man behövde gå till mässan. Det var mörkt och kallt och på vägen till
kyrkan låg en bio. Utanför bion hängde ett stort plakat med reklam för ”Star
Wars”. Filmen började precis samtidigt som mässan. Jag började förhandla med
min farfar. Först sa han att det behövs att läkare går till kyrkan. Sen sa han
att vi lovade ju farmor att gå till kyrkan och be också för henne. Och till
slut frågade han bara om jag tror att det är mycket ljud i den här filmen. Och
vi kom överens att jag kan titta på filmen och min farfar slumrar lite. I
kyrkan får man ju inte slumra.
Min farfar dog av hjärtinfarkt
på vägen från jobbet några månader före slutet på kommunismen. Han såg inte det
fria Polen och lyckade inte att göra sin drömresa till Italien. Ibland tänker
jag att han förutsåg så många saker som skulle hända i mitt liv, men inte det
att jag skulle bo i Sverige i ett hus med utsikt mot en moské.
OM AVSTÅENDE
Alla människor spelar en stor
roll i världshistorian: antingen genom att handla eller genom att avstå från att
handla. Det här citatet från Murakami associerar jag alltid med min farmor. Hon
levde i glädje och med bra hälsa hela hundra år – det var möjligt bland annat
eftersom hon alltid visste när är det bättre att avstå från att handla.
Min farmor kom till världen år
1911. Hon var en mycket bra elev och ville studera, men hon hade 5 syskon och
det var klart att det inte finns tillräckligt med pengar för att utbilda alla.
Min farmors pappa sa att bara ett av hans barn skulle få studera – den som hade
de bästa resultaten på gymnasiet. Han hoppades att en av hans söner skulle
utbilda sig vidare, men det var min farmor som fick pappas privatstipendium.
Min farmor började sina studier
år 1938. Efter två terminer, när sommarsemestern kom, hade alla – även journalister
– börjat diskutera om Hitler skulle börja ett krig. Många sa och skrev att det
säkert inte kommer, några var mindre optimistiska. Min farmor funderade på om
det var bättre att vara ute på sommaren eller att läsa inför höstexamen. När
hon gick till sängs en vacker dag i slut av juli, hade hon en dröm. Hon var i
en fruktträdgård och tittade på vackra röda äpplen. Hon ville plocka ett äpple
men bakom träden stod Hitler och sa till henne på polska ”Ni polacker får inte
samla dessa äpplen kommande höst”. Så min farmor beslutade att inte plugga. Och
1 september attackerade Nazityskland Polen.
Under kriget var min farmor
mycket aktiv i motståndsrörelsen. Hon träffade en kille som också var mycket
politiskt engagerad. Dom beslutade att gifta sig efter att ockupationen var
slut men som det ofta händer i kriget försvann han. Efter tre år beslöt min
farmor att inte vänta på honom och gifte sig 1946 med min farfar, en
medicinstudent som var sju år yngre än henne. När hennes krigsförlovade skrev
ett brev till henne från Storbritannien var hon redan gift och hade ett barn.
Min farmor studerade till slut
och tänkte skriva en doktorsavhandling. Men hon avstod också från det –
familjen var ju viktigare. Sin stora ambition omvandlade hon till matlagning.
Tills idag tänker jag om jag skulle träffa en guldfisk som kan uppfylla tre av
mina önskemål, beställer jag bara tre rätter lagade av min farmor.
Hennes liv under kommunismen var
inte lätt men hon var lycklig. Hon tog hand om familjen och sina två barn. Hon
var inte en typisk hustru, hon var en riktig dam. Det betydde också att avstå
från många saker. Hon sa aldrig ordet ”fru” eftersom det inte var tillräckligt
elegant, hon sa aldrig ”kvinna” - som i bibeln. Hon gick aldrig ut utan att ha
en hatt på huvudet – en dam vill inte att andra ser hennes bara huvud. Ibland
var det svårt att köpa strumpor – så min farmor målade en svart söm bak på
benen för att andra inte skulle se att de är nakna. Min farmor avstod också
från att röka på gatan. I hennes värld gjorde bara skökor det. Hon gick alltid
till ett kafé för att ta en kopp kaffe och en cigarett. När hon var 95 avstod
hon helt från att röka efter att hon sett ett teveprogram om de dåliga
konsekvenserna av nikotin. När min farmor började röka sa ju alla läkare att
det inte är skadligt, att det bara gör att man slappnar av och är bra för att
lindra symptomen av vissa sjukdomar.
När min farmor fyllde hundra år
hade vi en mycket stor fest. Hon fick även ett gratulationsbrev från
presidenten. Och efter festen sade min farmor till mig att hon var trött nu på
sitt liv och ville lämna oss. Och kort efter det avstod hon från att leva. Hon
gick bort i sömnen.